Asiantuntijahaastattelussa Sami Peltola
Ohjelmistorobotiikan moninaiset mahdollisuudet ja tekoäly ovat lyhyessä ajassa kehittyneet olennaiseksi osaksi organisaatioiden tehokkuutta. Niiden avulla mm. asiakasdatan analysointi, prosessien optimointi, rutiinien automatisointi ja uudet innovaatiot ovat entistä helpompia.
Me QAutomatella hyödynnämme ketteriä ratkaisuja ja alan uusimpia teknologioita asiakkaidemme parhaaksi.
Tällä kertaa kävimme haastattelemassa asiantuntijatyöstä ja erityisesti ohjelmistorobotiikasta QAutomaten Sami Peltolaa (Software Development and RPA solutions).
Sami, kerro lyhyesti taustastasi ja kuinka olet päätynyt alalle?
Olen työskennellyt noin 3 vuotta QAutomatella ja se on ensimmäinen IT-alan työpaikkani. QAutomatelle päädyin opintoihin kuuluvan työharjoittelun kautta.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi tai onko sellaista?
Työpäivät vaihtelevat sen mukaan onko minulla jokin asiakasprojekti menossa. Asiakasprojektin aikana työpäiväni menevät usein asiakaspalaverien ja asiakasprojektin kehityksen merkeissä. Työpäiväni sisältävät toisinaan myös sisäistä tuotekehitystä.
Mikä on innostavaa työssäsi?
Innostavinta työssäni on se, kun pääsee haastaviin projekteihin. Esimerkiksi GDPR:n alaista tietoa käsittelevässä projektissa eheys, luotettavuus ja saavutettavuus tuovat motivoivaa lisähaastetta.
Miten ohjelmistorobotiikan asiakasprosessi käytännössä etenee?
Ensin kuunnellaan asiakkaan ongelma, joka usein ohjelmistorobotiikkatapauksissa on hyvin selkeä. Eli halutaan esimerkiksi automatisoida jokin prosessi. Tämän jälkeen lähdetään tutkimaan kohdejärjestelmiä, joista tarkoituksena on etsiä rajapintaa mitä olisi helppo käyttää. Tämän jälkeen prosessi kuvataan mahdollisimman tarkasti ja koitetaan löytää sudenkuopat prosessista. Ohjelmistorobotiikan prosesseissa robotti tekee työn samalla tavoin kuin ihminen tekisi kyseisen prosessin. Lopuksi kuvattu prosessi kirjoitetaan koodi muotoon, tehdään tuotantotestit, joiden jälkeen siirrytään ylläpito- ja tuotantovaiheeseen.
Viime aikoina erityisesti Microsoftin Azure AI Document Intelligence on ilahduttanut – kerro parilla sanalla sen hyödyistä?
Azure AI Document Intelligence on pilvipohjainen Azure AI -palvelu, jonka avulla voi rakentaa älykkäitä asiakirjojen käsittelyratkaisuja. Lomakkeisiin ja asiakirjoihin on tallennettu valtavia tietomääriä, jotka kattavat monenlaisia tietotyyppejä. Document Intelligence mahdollistaa tietojen keräämisen ja käsittelyn nopeuden tehokkaan hallinnan, ja se on avain toiminnan parantamiseen, tietoon perustuviin tietoihin perustuviin päätöksiin ja valistuneeseen innovaatioon.
Aikaisemmin asiakkaat lähettivät tilaukset tietynlaisella PDF -rakenteella ja sitten jokaiselle PDF -rakenteelle rakennettiin oma säännöstö, jonka perusteella tilaus parsitaan ja siitä haetaan tiedot. Azure AI:n avulla tämä työ on helpottunut. Nyt PDF:t lähetetään Azure AI Document Intelligenceen ja se antaa valmiit tiedot siitä, mitä PDF sisältää.
Kiitos Sami, kerro vielä mitä kautta itse mm. seuraat alan uusimpia trendejä ja olemassa olevia teknologioita?
Seuraan X:ssä (entisessä Twitterissä) tahoja, jotka julkaisevat esimerkiksi tekoäly benchmarkkeja. YouTube on myös lähde, josta seuraan alan uusimpia trendejä.
Herättikö tarina mielenkiintoa? Ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat jutella lisää ketteristä ratkaisuistamme ja kuinka niistä olisi hyötyä juuri teidän tarpeisiinne.